وبلاگ آی تی

بیایید آی تی رسان باشیم و آی تی خوان نباشیم

وبلاگ آی تی

بیایید آی تی رسان باشیم و آی تی خوان نباشیم

بررسی آی او اس 7

بررسی سیستم عامل آی او اس 7 مشهور ترین و کامل ترین سیستم عامل دنیا.




 
اپل، استیو جابز، آیفون و iOS مجموعه ای هستند که شاید بتوان آن ها را مسئول اصلی شکل و شمایل کنونی تلفن های هوشمند دانست. شش سال پیش، جابز فقید بر روی صحنه تلفن و سیستم عاملی را معرفی کرد که همچون سونامی دنیای فناوری را تحت تاثیر خود قرار داد.

پس از گذشت سال ها، اکنون اپل دیگر نه استیو جابز را دارد و نه آن درخشش و نوآوری سابق را. حالا مردی بر روی صحنه می رود که مهندس صنایع است و تخصص اش سر و کله زدن با تامین کنندگان. تیم کوک در طول مدیریت دو ساله ش بر اپل، انتقادات بسیاری را تحمل کرده، اما شاید بیشترین فشار بر دوش او این سؤال بوده که «اگر استیو بود چه کار می کرد؟»

کوک پس از فاجعه نقشه اپل در نسخه قبلی iOS، یکی از کشف های جابز به نام اسکات فورستال را از مدیریت سیستم عامل موبایل اپل برکنار کرد و به جای او فردی را قرار داد که از لحاظ نوآوری، بال راست استیو به حساب می آمد.

سر جانی آیو، در زمانی بالغ بر یک سال، سیستم عاملی ساخت که کوچکترین شباهتی به نسخه های قبلی نداشت. iOS 7 سرآغازی دوباره برای اپل محسوب می شود. سرآغاز راهی برای اینکه دوباره این شرکت را به تعیین کننده مرز های تکنولوژی تبدیل کند.

در ادامه مطلب نگاهی خواهیم داشت به جدیدترین قابلیت های iOS 7 و سعی می کنیم در بررسی خود از نقاط ضعف و قوت موجود پرده برداری کنیم تا در نهایت به پاسخ این سؤال را پیدا کنیم که آیا این نسخه از iOS تنها یک نقاشی زیبا است و یا با امکاناتی کاربردی می خواهد زندگی را برای کاربرانش آسان تر نماید.

Control Center

اندروید و ویجت های متعددش، اثبات کردند که کاربران از راهی کوتاه تر برای دسترسی به تنظیمات دستگاه خود استقبال می کنند. اپل نیز سرانجام در این رابطه تسلیم شد و با اضافه کردن مرکز کنترل به سیستم عامل خود، تنظیمات اصلی را در دسترس تر از همیشه قرار داد.

این بخش در هر صفحه ای که باشید با کشیدن انگشت به سمت بالا از لبه پایینی صفحه نمایش، باز می شود. در ردیف بالایی گزینه های Airplane Mode ، WiFi ، بلوتوث ، Do Not Disturb و قفل کردن چرخش صفحه نمایش دیده می شود. پایین تر از این تنظیمات، نواری برای تعیین میزان روشنایی صفحه وجود دارد، که البته نبود گزینه Auto Brightness در کنارش به چشم می آید.

در مورد تنظیمات قرار گرفته در این بخش باید گفت که جای خالی مواردی همچون کنترل اینترنت موبایل بسیار به چشم می آید. هرچند که اپل این گزینه را از دل بخش General در آورده و اکنون آن را در صفحه اول Settings قرار داده تا به نوعی مسیر دسترسی به آن را کوتاه تر کرده باشد.

یکی دیگر از انتقاداتی که می توان به این بخش وارد دانست، مربوط به تنظیمات WiFi است. در حال حاضر گزینه ای که طراحی شده است تنها امکان خاموش و روشن کردن را فراهم می کند. اما اگر بخواهید لیست شبکه های بی سیم موجود را مشاهده کرده و به یکی از آن ها متصل شوید چه؟ برای اینکار دوباره باید همان مسیر طولانی همیشگی را طی کنید؛ در صورتی که اپل می توانست مانند بسیاری از محصولات اندرویدی، امکانی را فراهم کند تا با نگه داشتن دکمه WiFi در این بخش منوی مربوط در Settings باز شده و لیست شبکه های موجود به نمایش در بیاید.

بخش میانی مرکز کنترل به دکمه های مربوط به پخش موسیقی اختصاص داده شده. نواری برای جابه‌جایی در زمان آهنگ در حال پخش، دکمه های Play و رفتن به آهنگ بعد و قبل، به همراه نواری که صدای موسیقی را کنترل می کند، از جمله مواردی هستند که در این بخش تعبیه شده اند. در پایین این بخش همچنین دو دکمه Airplay و AirDrop قرار داده شده است که در بخشی دیگر بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

در نهایت آخرین قسمت مرکز کنترل را نماد چهار اپلیکیشن تشکیل می دهد. از بخش می توانید به سرعت برنامه های دوربین، ماشین حساب و ساعت را باز کنید. همچنین نماید چراغ قوه نیز فلش دوربین شما را روشن می کند تا در تاریکی سویی از نور را در اختیار داشته باشید.

اپل در رابطه با چینش مرکز کنترل بسیار بسته عمل کرده و اجازه نمی دهد تا هیچ تغییراتی توسط کاربر در این بخش صورت گیرد. برای مثال کاربر اگر می توانست تا آیکون اپلیکیشن های پر کاربرد خود را در مرکز کنترل قرار دهد، قطعا با رضایت خاطر بیشتری مواجه می شد.

Notification Center

مرکز پیام های اپل هم مانند دیگر بخش های سیستم عامل، دچار تغییرات بنیادین شده است. اگر این قسمت را از بالای صفحه نمایش به پایین بکشید، متوجه می شوید که اکنون با سه تب جدید در بالای آن مواجه هستید. در بخش Today ، تاریخ روز، قرار ملاقات های تنظیم شده، آب و هوا، درصد سهام هایی که دنبال می کنید و تسک هایی که در اپلیکیشن Reminder وجود دارد، نمایش داده می شود.

همانطوری که با مرور قابلیت های این قسمت احتمالا متوجه شده اید، اپل بخشی بسیار کاربردی را به مرکز پیام ها اضافه کرده است. اما این بخش هم ایراداتی را متوجه خود می بیند. برای مثال شما اگر کار هایتان را در اپلیکیشن تقویمی به جز برنامه پیش فرض اپل وارد کنید، هیچ اطلاعیه ای در بخش Today ظاهر نمی شود.

در مجموع این نکته که بخش Today به هیچ وجه از اطلاعات سایر اپلیکیشن های نصب شده بر روی دستگاه پشتیبانی نمی کند و تمایلی به نشان دادن آن ها ندارد، نقطه ضعفی بزرگ است. نقطه ضعفی که در صورت برطرف شدن می توانست این بخش را به یکی از کاربردی ترین قسمت های iOS 7 تبدیل کند.

در تب All، تمام پیغام هایی که اپلیکیشن ها برای شما ارسال می کنند نمایش داده می شود. در کمال تعجب هنوز گزینه ای در این بخش تعبیه نشده است که بتوان تمام پیام های موجود را با یک حرکت پاک کرد. در iOS 7 نیز مانند نسخه های قبلی باید پیام های هر اپلیکیشن را جدا گانه از مرکز پیام های خود پاک سازی کنید. کاری که می تواند بسیار زمان گیر باشد. در نهایت نیز تب Missed، بخشی است که تماس های از دست رفته و موارد مشابه را نمایش می دهد.

نکته ای که در مقایسه با iOS 6 در این بخش متوجه آن خواهید شد، نبود دکمه های ارسال سریع محتوا به توییتر و فیسبوک است. احتمالا اپل به این نتیجه رسیده که مرکز پیام ها جای چندان مناسبی برای اجتماعی بودن نیست. جالب اینکه این دکمه پس از برداشته شدن از مرکز پیام ها به جای دیگری انتقال داده نشده اند و به کل از مجموعه iOS کنار رفته اند.

Spotlight

اگر از نسخه های قبلی iOS استفاده کرده باشید، حتما به خاطر دارید که برای استفاده از بخش جستجو یا همان Spotlight باید از اولین HomeScreen یک صفحه به چپ میرفتید تا منوی جستجو را مشاهده کنید. اما اکنون اپل دسترسی به این بخش را آسان تر کرده است.

برای اینکه Spotlight را باز کنید تنها کافی است انگشت خود را بر روی بخشی از HomeScreen قرار داده و به پایین بکشید. در این قسمت می توانید در میان پیامک ها، ایمیل ها، اپلیکیشن ها، یادداشت ها و شماره تلفن ها به جستجو بپردازید. 

با توجه به اینکه اپل هنوز کیبورد فارسی را به صورت رسمی به سیستم عامل خود اضافه نکرده، لذا اگر در عبارتی «ی» فارسی به کار رفته باشد و شما با «ی» عربی در Spotlight به جستجوی آن بپردازید، موردی را پیدا نخواهید کرد. البته در ادامه یاد میگیریم که چگونه می توانیم کیبورد فارسی را از دل iOS بیرون بکشیم.

Multitasking

اپل همواره محافظت از باتری را به مولتی تسکینگ ترجیح داده است. در iOS 7 نیز با وجود اینکه تغییرات گسترده ای در این بخش صورت گرفته، اما باز هم همچنان تا یک مولتی تسکینگ واقعی، راه بسیاری در پیش است.

در iOS 7 با دو فشار فشار دادن دکمه Home، بخش مولتی تسکینگ باز می شود. این بخش به جای نوار باریکی که در نسخه های قبلی نمایش داده می شد، تمام صفحه را به خود اختصاص می دهد و علاوه بر آیکون اپلیکیشن ها، نمایی از صفحه آن ها را نیز نمایش می دهد. برای اینکه اپلیکیشنی را به صورت کامل ببنیدید و از این لیست خارجش کنید، تنها کافیست انگشت خود را بر روی تصویر آن قرار داده و به بالا بکشیدش.
اما جدا از این تغییرات ظاهری، مولتی تسکینگ در iOS 7 ابعاد تازه ای نیز پیدا کرده است. اپلیکیشن ها در ساختار جدید می توانند به صورت هوشمند به استفاده از اینترنت بپردازند و محتوای خود را به روز نگه دارند. برای مثال اگر هر روز صبح اولین کاری که می کنید، چک کردن اپلیکیشن فیسبوک است، سیستم عامل پس از مدتی متوجه این موضوع شده و ترتیبی را اتخاذ می کند که در دفعات بعدی، فید فیسبوک شما همواره به روز باشد و دیگر لازم نباشد با باز کردن اپلیکیشن، ثانیه هایی را برای به روز رسانی آن منتظر بمایند. البته اپل همچنان بر روی کنترل مصرف باتری در این قسمت تاکید دارد و سعی می کند در مواقعی این به روز رسانی را انجام دهد که از لحاظ مصرف باتری بهینه است. برای مثال تبادل اطلاعات در پس زمینه تنها در هنگامی انجام می شود که شما به WiFi متصل باشید و اگر از اینترنت موبایل استفاده کنید، در پس زمینه تبادل اطلاعاتی صورت نخواهد گرفت تا به باتری فشار اضافه وارد نشود.

در همین راستا جای دارد به اصلاح Push Notification ها نیز اشاره کنیم. در نسخه های قبلی هنگامی که برنامه هایی مثل وایبر و واتزاپ پیام ها را در قالب Push Notification ارسال می کردند، پس از لمس پیام و باز شدن برنامه، کاربر باید ثانیه هایی را صبر می کرد تا اطلاعات درون برنامه به روز شود. اکنون و در iOS 7 بلافاصله پس از لمس Push Notification، محیط برنامه با آخرین اطلاعات برای شما باز می شود.

Siri

با عرضه iOS 7 سرانجام برچسب بتا از روی سیری برداشته شد. این دستیار صوتی هم اکنون علاوه بر اینکه کلیه امکانات قبلی را به بلوغ رسانده، ترفند های جدیدی را نیز در آستین خود پنهان دارد. در سیری جدید شما می توانید نتایج ویکی پدیا را مستقیما در محیط سیری مشاهده کنید و یا در توییتر و بینگ به جستجو بپردازید. هرچند سیری شاید برای کاربران ایرانی چندان کاربردی نباشد،

همانطوری که در مطلب قابلیت های پنهان iOS 7 نیز اشاره کردیم، هم اکنون شما قادر هستید تا تلفظ سیری را اصلاح کنید تا نام دوستانتان را مطابق آنچه که هست بیان کند.

Air Drop

با توجه به اینکه iOS از انتقال اطلاعات توسط بلوتوث به صورت پیش فرض پشتیبانی نمی کند، لذا اضافه شدن قابلیت Air Drop بحث بسیار مهمی است. با استفاده از این ویژگی شما می توانید بین دستگاه iOS خود دیگر افراد نزدیک، به تبادل فایل ها بپردازید. دستگاه هایی که در حال حاضر از AirDrop پشتیبانی می کنند شامل آیفون ۵ به بعد، نسل چهار آیپد، آیپد مینی و نسل پنجم آیپاد تاچ هستند.

هنگامی که AirDrop فعال می شود، از بلوتوث استفاده می کند تا دیگر دستگاه های موجود در نزدیکی را شناسایی کند. در بخش تنظیمات کاربران می تونند تعیین کنند که دستگاهشان توسط هر فردی دیده شود و یا تنها دوستانشان بتوانند توسط AirDrop به آن ها متصل شوند.

به محض اینکه از طریق بلوتوث دو دستگاه به یکدیگر متصل شدند، شبکه WiFi ad-hoc ایجاد می شود که به عنوان پلی برای انتقال فایل ها، ایفای نقش خواهد کرد. توجه داشته باشید که این شبکه وایرلس بین دو دستگاه ایجاد شده و هیچ نیازی به اینترنت ندارد. از جمله فایل هایی که می توانند از طریق این تکنولوژی منتقل شوند می توان به شماره تلفن ها، تصاویر و ویدیو ها اشاره کرد.

دوربین

یکی از گسترده ترین تغییرات ظاهری در iOS 7 مربوط به اپلیکیشن دوربین این سیستم عامل است. ظاهر جدید جابه‌جایی در میان امکانات دوربین را بسیار ساده می کند و به شما اجازه می دهد تا بهترین تنظیمات را در کم ترین زمان ممکن برای تصویر برداری، پیاده سازید.
در برنامه جدید گزینه ای به نام Square Photo وجود دارد که فریم عکس شما را به یک قاب مربعی محدود می کند. در حالت پانوراما نیز مانند گذشته باید دوربین را به آرامی حرکت دهید تا بتوانید عکس هایی عریض را ثبت کنید. جهت حرکت دوربین در این حالت از سمت چپ به راست است، اما اگر فلشی که بر روی صفحه قرار دارد را لمس کنید، می توانید از سمت راست به چپ برای شکار تصاویر پانوراما اقدام نمایید.
اپل افکت هایی را نیز به دوربین اضافه کرده است. این افکت ها به صورت زنده بر روی تصاویر اعمال می شوند، اما اگر یادتان رفت عکس را در ابتدای کار به آن ها مزین کنید، نگران نباشید، چرا که بعدا و در قسمت ویرایش تصاویر نیز می توانید از آن ها استفاده نمایید.

مدیریت تصاویر

علاوه بر دوربین، اپلیکیشن مدیریت تصاویر نیز تغییرات بسیاری کرده. تغییراتی که به راستی این بخش را بسیار جذاب نموده است. در برنامه جدید تصاویر در حالت های مختلف طبقه بندی می شوند، که این موضوع عاملی برای راحت تر پیدا کردن برخی از آن ها است.

اولین طبقه بندی بر اساس سال ثبت تصاویر است، پس از انتخاب سال مورد نظر بازه زمانی کوچک تر شده و به ماه تغییر می کند. با برگزیدن مجموعه عکس های هر ماه، مرحله بعدی محتواها را در قالب روز ثبت آن ها طبقه بندی می کند.
شما همچنان مانند قبل می توانید آلبوم های مورد نظر خود را نیز بسازید و گروهی از تصاویر را در آنجا جمع نمایید. در بخش ویرایش نیز قابلیت خاصی اضافه نشده، و در کنار افکت هایی که بالاتر به آن ها اشاره کردیم، گزینه های همچون Crop، برطرف کردن قرمزی چشم، بهبود اتوماتیک رنگ ها و چرخش تصاویر دیده می شود.

Safari

زمانی سافاری به عنوان استانداردی طلایی برای سایر مرورگر های موبایل به شمار می رفت، اما در چند سال اخیر گوگل کروم با تب های بی شمارش و امکان سینک اطلاعات بین سیستم عامل ها و دستگاه ها مختلف، این مرورگر کهنه کار را به زیر کشیده و خود را به عنوان سلطانی تازه در قلمرو مرورگر های موبایل معرفی کرده بود.
اکنون اپل بار دیگر آماده رقابت است. سافاری ظاهری بسیار مدرن پیدا کرده و کار کردن با آن به سرعت صورت می پذیرد. قسمت تب ها افکت سه بعدی جالبی پیدا کرده که باعث می شود به راحتی در بین تب های خود جا به جا شده و صفحه مورد نظرتان را باز کنید.

علی رغم ظاهر بهتر و سرعت بسیار روان، سافاری هنوز هم در مقابل کروم و ویژگی به اشتراک گذاری تب ها و اطلاعاتش ضعف دارد.

FaceTime

تماس ویدیویی اپل یکی از محبوبترین قابلیت های ‍iOS در نسخه های پیشین به شمار می رفت. اکنون اپل تصمیم گرفته این ویژگی را تنها منحصر به ویدیو نکند و قابلیت تماس صوتی را نیز به بخش FaceTime اضافه کند.

با اضافه شدن این قابلیت، اکنون اکوسیستم ارتباطی اپل کامل شده است. ویدیو و صدا از طریق فیس تایم، و متن از طریق iMessage ، مجموعه ای را تشکیل داده اند که به خوبی حسادت کاربران سیستم عامل های دیگر را تحریک می کند و حتی شاید فاکتوری باشد تا شما را برای اولین به خرید دستگاه های اپل ترغیب کند.

زبانی جدید برای طراحی اپلیکیشن ها

جانی آیو با طراحی Flat نسخه جدید iOS، آتشی برپا کرده است. اکنون اپل فلسفه طراحی جدیدی دارد و سایر اپلیکیشن هایی که بر روی این سیستم عامل قرار دارند نیز برای یکپارچگی بیشتر، تلاش می کنند تا این زبان طراحی را در محیط گرافیکی برنامه های خود پیاده کنند. هنوز چند روزی بیشتر نگذشته است که اپلیکیشن های بسیار و مطرحی همچون Evernote ، Skype ، Facebook و... طراحی خود را تغییر داده اند و آن طور که مشخص است، سیل عظیمی از دیگر برنامه ها هم در راه پیوستن به این جنبش هستند.
اما اگر بخواهیم به برجسته ترین تغییرات در اپلیکیشن های پیش فرض اپل اشاره کنیم، می توانیم به Game Center بپردازیم. برنامه ای که به کل ساختارش عوض شده و اکنون محیطی سفید و حباب های رنگی دوست داشتنی، حس بسیار بهتری را به کاربر منتقل می کنند.
اپلیکیشن هواشناسی نیز تغییر کرده و به طرز مشخصی از اپلیکیشن آب و هوای یاهو الهام گرفته است. اپلیکیشن های Notes و Remiders هم اکنون ظاهری بسیار ساده تر دارند و دیگر از آن حالت کارتونی قبل بهره نمی برند.
اپلیکیشن میل نیز بسیار دل انگیز شده. با سوایپ کردن بر روی ایمیل های دریافتی با دو گزینه Trash و More مواجه می شوید. مورد اول ایمیل را پاک می کند و مورد دوم گزینه هایی همچون Reply ، Forward و... را در اختیارتان قرار می دهد.

تقویم و کیبورد فارسی

خوشبختانه iOS 7 از تقویم فارسی پشتیبانی می کند. جهت فعال سازی این تقویم باید در قسمت تنظیمات به داخل منوی General رفته، گزینه International را انتخاب کنید و در آنجا از Region Format، گزینه Persian Afghanistan را انتخاب کنید.
کیبورد فارسی اما ماجرایش کمی فرق می کند. در نگاه اول و لیست کیبورد های موجود هرچقدر که بالا پایین کند، گزینه کیبورد فارسی را مشاهده نخواهید کرد. اما این کیبورد وجود دارد و در واقع در دل iOS پنهان شده است. برای فعال سازی کیبورد فارسی، باید ابتدا از از دستگاه خود با آیتونز یک بک آپ بگیرید و سپس برنامه iBackUpBot را دانلود نمایید (این برنامه پولی است اما نسخه آزمایشی آن تا ۷ روز به رایگان قابل استفاده است) تا بتوانید مراحل بعدی را دنبال کنید.
پس از اجرای برنامه،  بک آپی که از دستگاه تهیه کرده اید را انتخاب کنید و در منوی باز شده، گزینه Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist را پیدا کنید. حال باید خطوطی که در تصویر بالا می بینید را پیدا کرده و عبارتی که با رنگ نارنجی مشخص شده است را تایپ نمایید. سپس دکمه Save را بزنید و از پنجره خارج شوید.

حال تنها کافیست در محیط iBackupBot بر روی بک آپی که تغییرات را در آن انجام دادید، کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه Restore ، آن را بر روی دستگاه خود بارگزاری نمایید.

جمع بندی

ماموریت اپل مشخص است. کاربران را قانع کن که هنوز نوآوری در شرکت وجود دارد. iOS 7 قسمتی از این ماموریت است که با تغییر ظاهر بنیادی سیستم عامل همراه شده است.

بله iOS 7 از ظاهری متفاوت و زیبا برخوردار است، اما آیا این ظاهر زیبا برای رقابت با امکانات گسترده سیستم عاملی همچون اندروید کافی است؟ جواب این سؤال منفی ست. می توان گفت که اپل تنها ظاهر سازی کرده و در بطن ماجرا تنظیمات ویژه زیادی را به سیستم عامل خود اضافه نکرده است.

به نظر می رسد تا زمانی که اپل درب های قلعه آهنی iOS را بر روی توسعه دهندگان نگشاید و دسترسی بیشتری را برای آن ها در بطن سیستم عامل فراهم نکند، همچنان شاهد عقب ماندن آن از اندروید خواهیم بود.

به هر ترتیب باید گفت که iOS همواره سیستم عاملی کم نقص بوده است. iOS 7 نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما اگر اپل می خواهد بر رقبایش چیره شود، هنوز راه بسیاری برای پیمودن دارد. راهی که به نظر می رسد iOS 7 آغاز گر آن باشد.
منبع این نوشته : نارنجی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.